عاشوراییان

ما پای انقلاب ایستاده ایم

حجت الاسلام مهدوی ارفع در هشتمین شب مصادف با ششم شهریور ماه 1399 از برنامه آیین عشق بازی بیان کرد: آیا ما قدر حکومت اسلامی را آنگونه که باید می‌دانیم که مانند حضرت سیدالشهدا(ع) اینقدر هزینه برایش بدهیم؟ حکومت اسلامی الحمدالله شکل گرفته با همه مشکلاتی که وجود دارد، ما هم  مشکلی با حکومت و انقلاب اسلامی و ولی فقیه و این‌گونه مفاهیم نداریم نشانه ما همان دلدادگیست که پای سردار بزرگ انقلاب شهید قاسم سلیمانی گذاشتیم، دیگر چگونه باید نشان دهیم که ما پای انقلاب هستیم.

خطیب روضه عاشوراییان با اشاره به خطبه 216 نهج البلاغه بیان کرد: امام در این خطبه می خواهند به مردم زمان خودشان که گرفتاری‌هایی شبیه به گرفتاری‌های ما داشتند بگویند مشکلاتی که در کوچه و خیابان می روی فریاد می‌زنی یک راه بیشتر ندارد و آن هم این است که از من امام اطاعت کنید، حق من به عنوان رهبرتان را بپردازید تا حکومت هم حق شما را بپردازد و همه مشکلات حل می‌شود. ایشان در مقدمه بیان می‌کنند حق خیلی چیز خوبی است، در سخنرانی، در پایان نامه و شعر خواندن اما پای عمل که می‌آید خیلی از آنها که در توصیف حق و عدالت ید طولانی دارند، وقتی حق و عدل علیه خودشان می شود تحمل ندارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امام علی علیه السلام می فرمایند بزرگترین حقی که خدا واجب کرده است حق رهبر بر امت و حق امت بر رهبر است، در ادامه امام علت این حق را اینگونه بیان می کنند که حق واجبی که خدای سبحان بر هر دو گروه لازم شمرد و آن را عامل پایداری و پیوند ملت و رهبر و عزت دین قرار داد

این فعال فرهنگی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه کنیم تا مسائل و مشکلاتی که داریم نظیر گرانی و … حل شود، بیان کرد : امام می فرمایند آنگاه که مردم حق رهبری را ادا کنند و زمامداران هم حق مردم را بپردازند؛ حق در آن جامعه عزت یابد، راههای دین پدیدار می شود، نشانه های عدالت برقرار میگردد، سنت پیامبر (ص) پایدار می گردد، روزگار اصلاح شود، مردم در تداوم حکومت امیدوار می گردند، دشمن در آرزوهایش محبوس می شود، عدالت و امنیت و عزت در گرو ادا کردن این حق است در غیر این صورت وحدت کلمه از بین می رود، نشانه های ستم آشکار می شود، نیرنگ بازی در دین فراوان و احکام دین تعطیل می گردد، بیماریهای دل فراوان می‌شود، مردم از اینکه حق بزرگی فراموش شود و یا باطل خطرناکی در جامعه رواج یابد اصلاً احساس نگرانی می‌کنند و کاملاً بی غیرت و بی تفاوت می شوند پس در آن زمان نیکان خوار و بدان قدرتمند می شوند و کیفر الهی بر بندگان بزرگ و دردناک خواهد شد.

مهدوی ارفع در پاسخ به این مسئله که می گویند مگر ولی فقیه معصوم است که هر چه می گوید ما بپذیریم، خاطر نشان کرد : در جواب می گوییم اگر مرجع تقلید شما معصوم است که هر چه می گوید شما گوش می دهید نمی گویید شاید مسئله ای را به اشتباه بیان کند و در آن دنیا عقوبت شوید، خیر این گونه نیست چرا که مرجع تقلید معصوم نیست اما حجیت دارد عقل به ما می‌گوید که انسان در امری که تخصص ندارد باید به متخصص مراجعه کنند و در آن مراجعه خودش معذور است و حجت دارد اگر قیامت هم به ما بگویند که مرجع تقلید شما ۸۰ درصد احکام رساله اش اشتباه بوده عقوبتی برای ما نیست چون به تکلیف شرعی خود عمل کرده ایم، آن مرجع تقلید هم به تکلیف شرعی عمل کرده، درس خوانده ، تلاش کرده تا رساله بنویسد. در احادیث هم بیان شده که مرجع تقلید حجیت دارد.

او برای ادا کردن حق رهبر بر مردم دو تکلیف را برشمرد و گفت: اول تناصح و آگاه سازی، دوم تعاون و همکاری، به همدیگر باید کمک کنیم تا بتوانیم حق مردم را ادا کنیم و کمک کنیم تا حکومت بتواند حق مردم را ادا کند، این تناصح و تعاون  در دو نقطه خودش را نشان می‌دهد، حقی که حکومت و حاکم نسبت به مردم دارند را باید به مردم یادآوری کنیم باید به مردم کمک کنیم حق رهبرشان را ادا کنند، دوم حقی که حکومت، رهبر و کارگزاران دارند  را باید با نظارت کمک کنیم.

پاسخی بنویسید